Home > weblog > Menulis atau me’ngopi-pes’?

Menulis atau me’ngopi-pes’?

Assalamua’alaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Pelik kan tajuk ni, pelik kerana takda pun perkataan ‘ngopi-pes’ dalam apa-apa bahasa kecuali bahasa asalnya iaiti copy paste..hehe..kalau nak tulis terjemahannya macam pelik bunyinya, Menulis atau meniru-tampal..isy232..

Apa yang ditulis?atau apa yang dikopi-pes? Kiriman dalam blog, tu je..Sebelum ini, sewaktu zaman-zaman membaca blog-blog orang lain, aku sedar ramai yang bertujuan mempunyai blog untuk dakwah tapi apabila hati semakin culas untuk menulis, akhirnya metod kopi-pes menjadi pilihan. Bukan tak bagus metod kopi pes ini, cuma sertakanla ulasan atau sedikit sesuatu daripada pemilik blog. Cuba lihat blog-blog yang tinggi ratingnya Ust Hasrizal, Ust Zaharuddin, Tun Dr M, LKS dan sebagainya, ada ke mereka mengamalkan kopi-pes dalam tulisan mereka, sudah tentu tidak..yang ditunggu-tunggu ialah ulasan dan artikel daripada mereka sendiri. Kelak nanti ada yang jawab, tak cukup ilmu nak tulis banyak-banyak atau nak ulas isu semasa. Aku pun masih bertatih dalam ngeblog ni, tapi pastinya aku taknakla jadi kopi-pes blogger sepenuh masa, kalau sikit-sikit tu takpela sebab nak kongsi ilmu dan untuk tujuan dakwah.

Titik. Buntu dah nak tulis apa sebenarnya, sebab tu pilih tajuk kat atas tu. Kalau nak senang, setiap hari kemaskini blog dengan kopi-pes artikel orang ja, kan senang tu. Tapi tak elokla selalu macamtu, sekali-sekala gerakkan jari untuk menulis dari dalam diri, yelah erti hidupkan pada memberi bukan pada kopi-pes artikel setiap hari..isy3

Ilalliqa’.

Categories: weblog Tags:
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: